Autor: Živan Lazić; Foto: Z. Đokić

Novi Sad
03.10.2016.
09:13 > 15:12
Članovi "Biciklističke inicijative" su vrtenjem pedala u mestu, nedavno protestovali na Mostu slobode simbolično prikazujući kako ne mogu voziti preko najvećeg novosadskog prelaza preko Dunava.
  • Averel

    09.10.2016 11:05
    @Posmatrač
    Vožnja po trotoaru na mostu je na prvom mestu nebezbedna. Usko je, ograda mosta je blizu, može se pasti preko iste. Kvalitet samog trotoara je takođe užasan. Na kraju, zašto bismo vozili bicikl po trotoaru - to treba da ostane za pešake. Novi Sad je grad u kojem treba promovisati i olakšati prevoz ljudi (i robe) biciklom, peške i javnim prevozom. Automobil je luksuz i nužno zlo. Cena potiskivanja ostalih vidova prevoza u korist automobila je skupa po pitanju gužvi i zdravlja.

    Moglo bi se isto tako reći da je zaustavna traka nepotrebna, jer se retko koristi? :)

    Da ne kažem kako rešenje postoji i u vidu ograničenja brzine u desnoj traci na 60 km/h, a da leva ostane za 80 km/h. Dozvoljavanje zaustavljanja na samoj biciklističkoj stazi u slučaju nužde. I tako dalje.
  • Posmatrač

    09.10.2016 08:34
    @Averel
    Na tom mostu (prelazim ga svaki dan, najmanje dvaput) ima toliko malo pešaka, da bi bicikl mogao da se vozi i po uskom trotoaru (što uobičajeno većina biciklista i radi svuda u gradu). Time bezbednost tih kategorija "slabih" učesnika u saobraćaju ne bi bila ugrožena, za razliku od bilo koje druge zone mosta gde su dozvoljene brzine od 80km/h. Doduše, to bi smetalo sportskiji orijetisanim rekreativcima i biciklistima-aktivistima...
    Poenta: potpuno je nelogično ugroziti jednu suvislu potrebu (zaustavna traka za motorna vozila) zbog jednog "nategnutog" zahteva (dominantno rekreativni biciklistički saobraćaj i uspeh aktivizma), kao i bezbednost i biciklista i vozača. Naime, biciklisti nisu baš kategorija poznata po disciplini u saobraćaju, a ni saobraćajna policija ne shvata ozbiljno njihove prekršaje, pa bi rešenje sa "iscrtavanjem linije" samo pogoršalo stvari.
  • Averel

    08.10.2016 21:43
    Pravda za bicikliste
    @ (puki) posmatrač

    Meni je bicikl osnovno i jedino prevozno sredstvo koje posedujem. Nikakav hir, niti "rekreacija", već, kad podvučem crtu potrošeno-dobijeno, najpametniji izbor. U svakom smislu.

    Novi Sad je grad izmišljen za vožnju bicikla i to je nešto što treba promovisati, a ne sputavati. Rezultat su: manje gužve, zdraviji i zadovoljniji građani, pa i ako je briga o "poreskim obveznicima" - na duži rok to su manji troškovi (za parkinge i lečenje bolesnih na prvom mestu).

    Cena iscrtavanja biciklističke staze na mostu Slobode je ukidanje zaustavne trake i statusa puta za motorna vozila - barem dok se tu ne dovede neki auto put, ili napravi još jedan - pešačko-biciklistički most. Dakle 0 dinara investicije i troška.
  • Marko

    07.10.2016 12:08
    Pitanje razumevanja je da na konstataciju da nešto treba prilagoditi ne ignorišemo realne životne potrebe čitave jedne grupe učesnika u saobraćaju. Trend koji pominjete je postojao u NS do 2009, od preuređenja keja praktično počinje značajan trend rasta. Samo protekle 2 godine broj biciklista raste za 15% godišnje, dokumentovano. I sa konzervativnim pristupom u odnosu na ranije brojeve, to je najmanje 3.000 ljudi za poslednje 2 godine. Na Bul. Oslobođenja kod stadiona u proseku dnevno prođe više od 1.500 biciklista (naravno ne po ledenom danu u oktobru, pričamo o godišnjem proseku koji beleže brojači). Primerom ilustrujem da li su ispunjene potrebe neke grupe učesnika u saobraćaju. Infrastrukturne potrebe biciklista su u odnosu na iste potrebe motornih vozila koje branite "skromne", pogotovo kada je u pitanju Most slobode. Ipak vi ne vidite problem u tome da motorna vozila imaju na raspolaganju 6 traka (teretnih gabarita), pešaci dve staze, a biciklisti ništa. Ne možemo osnovnu infrastrukturu na glavnoj saobraćajnici nazivati "luksuzom". Parking mesto za auto smatra se gotovo pravom stečenim pri rođenju, iako je najčešće reč o jednom putniku koji svojim vozilom zauzima 20 puta više prostora nego biciklista ili pešak. Razumem vaš stav o metodama, ali ga ne delim. Mi radimo na podsticanju i stvaranju navika, a voditi računa o biciklu je stvar dobre navike. Represija je stvar rada policije. Svako dobro.
  • Posmatrač

    06.10.2016 21:43
    @Marko
    1) Otkuda utisak da se radi o nečijoj lošoj volji da biciklistima onemogući da koriste to prevozno sredstvo na mostu. Jednostavno, projektant nije predvideo klasičnu bic-stazu, pretpostavljajući da će trend razvoja saobraćaja ići u pravcu smanjenja broja biciklista. I to je tačno - taj broj je sve manji kako se popravlja finansijska situacija (u svim "tranzicionim" društvima je tako).
    2) Nije umesno poređenje pešačke infrastrukture sa biciklističkom - broj pešaka je nesrazmerno veći, a njihove potrebe su osnovne i skromne. Kad bi neki stranac video naše trotoare, zelene površine, šahtove, izrovane ulice, parkinge i delove komunalne infrastrukture, uopšte ne bi ni postavljao "luksuzno" pitanje biciklističkog saobraćaja kod nas.
    3) Ne bi trebalo da vaša NVO nabavlja nekom bic-opremu, nego da deluje vaspitno na bicikliste da sami ulože u sopstvenu bezbednost.
    4) Ako se broj biciklista značajno poveća, a kad se steknu finansijski uslovi i reše drugi prioriteti, verovatno će ovakve rasprave biti izlišne.
  • Marko

    06.10.2016 20:01
    Radi se o gotovo 1,5 kilometar, ne o 600 metara. Nije u pitanju neka sporedna uličica u predgrađu, već glavna i najkraća saobraćajna veza između dva dela grada. Ne radi se o "statusu bicikliste" (to je posledica), radi se o sprečavanju da se koristi bicikl kao prevozno sredstvo (uzrok). Da vi kao pešak na Novom naselju svako jutro idete na posao kroz blato ili šetate uveče kroz blato umesto uređenim trotoarom, smatrao bih prilično razumnim zahtev da se problem reši ako se radi o neupotrebljivom trotoaru na glavnoj saobraćajnici. Ne bih smatrao da je rešenje da vam kažu da obujete čizme ili kaljače, da idete okolo, kolima itd. Iako vožnje i protesti privlače najviše pažnje, udruženje svake godine radi na problemima koje pominjete (npr. http://www.nsbi.org.rs/biciklom-nocu-poziv-za-volontere upravo traje, a na poslednjoj Kritičnoj masi je podeljeno oko 100 kompleta svetala, letos isto). Uz svu dobru volju ne može jedno udruženje (ma koliko snažno) sa svojim resursima da zameni sistematičan i stalan rad institucija. Srećom nije sve toliko loše, stvari se polako pomeraju u nekom boljem pravcu, verujem i da će ovaj most biti unapređen i da će ga neke nove generacije sa više zadovoljstva koristiti.
  • Posmatrač

    06.10.2016 16:15
    @Marko
    "Ako biciklista gura bicikl, to onda više nije biciklista". Pa? 400, 500 ili 600m neće biti biciklista, a onda opet hoće. Ovakvo isticanje problema "statusa bicikliste" je pretenciozno i iritirajuće.

    Zar nije zreliji i korisniji pristup za sve... da se, umesto promocije ovog i sličnih smešnih stavova, među biciklistima afirmiše neka ideja o njihovom generalnom poštovanju saobraćajnih propisa (pre svega prava prvenstva kretanja), bezbednoj vožnji dece na biciklu, korišćenju svetlosne i zvučne isgnalizacije na biciklu, tehničkoj ispravnosti bicikala...?
    Zašto se vaša NVO ne bavi ovim "prizemnim" stvarima?
  • Marko

    06.10.2016 14:32
    Most je dug oko 400 metara samo u slučaju da ljudi skaču sa mosta i plivaju do obale, inače je dug 1.382 metra. Niko ne treba da gura bicikl u uslovima gde se problem jednostavno svodi na racionalniju preraspodelu i prilagođavanje prostora, a ne na pitanje primene ZOBS-a. Ako biciklista gura bicikl, to onda više nije biciklista i niste rešili biciklisti problem već ste ga prinudno oterali. U XXI veku kada grad ima na svakom ćošku problem parkinga, zelenih i pešačkih površina, kada se motorni saobraćaj ne podstiče već redukuje, mostu treba "update" i to je to. Pohvalno je da se grad okreće ka ozbiljnijem razmišljanju o infrastrukturi i popularizaciji (to jeste svetski i evropsku trend), pitanje je samo šta će i kada će uraditi. Normalno je da ne voli svako bicikliste i da ljudi imaju drugačije viđenje stvari i očekivanja. Srećom, to ne znači nužno da takvo mišljenje ima uvek uporište u argumentima ili realnosti i da ga treba uvek prihvatiti.
  • Posmatrač

    06.10.2016 07:49
    @Marko
    Mogu da objasnim, ali ne mogu da razumem umesto vas:
    a) Ako baš mora biciklom, gurajte ga idući trotoarom preko mosta (≈400m), kao što ZOBS i propisuje (to je dobro u rekreativne svrhe, a mnogo jednostavnije i jeftinije od rekonstrukcije mosta ili plaćanja kazni).
    b) Izrugivanje u vezi sa nošenjem zaštitne opreme je tipično balkanski provincijalni pogled na evropsku praksu, koja se inače veoma često pominje u vašim zahtevima (da probate tamo da ne poštujete te i bilo koje druge saobraćajne propise?).
    c) Broj biciklista na trotoarima, ulicama i biciklističkim stazama (redosled nije slučajan) je taman toliko mali, da je utisak da vaša "biciklistička inicijativa" služi samo nekolicini da se pojave u sredstvima informisanja i da nešto eventualno ućare...
  • Marko

    06.10.2016 00:33
    Posmatrač
    Ne, nije, jer biciklisti (i to ne samo rekreativni) imaju problem i protest je legitiman način da se skrene pažnja na taj problem, kao i na bilo koji drugi. Ako smatrate da biciklisti nemaju "ljudsko" pravo na most i da nije u pitanju "egzistencijalna potreba", zaista bih voleo da mi objasnite gde postoji takvo pravo da za motorna vozila mora biti rezervisana tolika površina na mostu i uopšte da je automobil neka veća egzistencijalna potreba? Zašto ne bismo ukinuli motorni saobraćaj, ako nije garantovan ustavom i zakonom? Naravno, na isti komičan način na koji vi tretirate bicikliste, mogu biti tretirani recimo i problemi pešaka: prošetam se u 3 ujutru, dok pada kiša Futoškim putem i ustvrdim kako tu nema pešaka i zapravo trotoar nije ni neophodan. To možemo isto da uradimo u većini gradskih ulica. Isto tako pošto pešaci stradaju, najbolje da svi od tačke A do tačke B idemo u nekim vozilima, poput autobusa, automobila i slično. Ako recimo pešaci nemaju deo trotoara u Braće Ribnikar, sigurno ima neki dobar razlog zašto ga nemaju i onda bolje da ga nikada tu nemaju jer ima i bitnijih stvari itd. Mislim, nije kao da u ustavu piše da neko ima pravo na trotoar. Naravno pošto se dešava da pešaci često imaju povrede glave, ipak je red da nose i kacige, a noću ipak i ostalu zaštitnu opremu za ne daj bože. Ovo je sve samo šala, pošto mi je pomalo smešno da odrasla osoba tako pomalo infantilno pristupa ozbiljnom problemu ne tako malog broja ljudi.
  • Posmatrač

    05.10.2016 21:44
    @Marko
    Protest biciklista jeste "iz čista mira i bez preke potrebe" zato što:
    a) njihova osnovna prava nisu ugrožena (nijedna kategorizacija ne obuhvata "ljudska prava biciklista"),
    b) zato što pre eventualnog zadovoljenja njihovih neegzistencijalnih zahteva (uglavnom iz domena rekreativne vožnje) moramo da nađemo pare za realne egzistencijalne potrebe (deca, osobe sa specijalnim potrebama, uređenje zelenih površina, komunalna infrastuktura, itd...) i
    c) zato što zahtevi biciklista potiču od male i nereprezentativne interesne grupe (u večerašnjoj šetnji od skoro 5km na NN, izbrojao sam 5 biciklista... naravno - svi bez svetla i zaštitne opreme za vožnju).

    U vezi sa Trandžamentom i NS mostovima: ako nije bezbedno (a nije), nemojte da rizikujete i tuda vozite bicikl - to je, za sve poreske obveznike, mnogo jeftinije od neke specijalne staze i troškova lečenja, a i zapitajte se zašto ni na jednom od dva postojeća i jednom budućem mostu, nije predviđena biciklistička staza.
  • Marko

    05.10.2016 19:56
    Posmatrač
    Ne znam kako bilo ko osnovano može tvrditi da je protest biciklista "iz čista mira" i "bez preke potrebe", a da pritom jedino biciklisti ne mogu da koriste Most slobode i da su kažnjavani za to. Svaka pomisao da se ode u park, Sr. Kamenicu ili na Frušku goru je obesmišljena i ovaj tekst je po tome u potpunosti u pravu. Provozajte se par puta biciklom alternativnom rutom preko Trandžamenta. Na Trandžamentu na nizbrdici i u krivini vozila idu 60-70, biciklisti i 50 bez problema, nema nikakve zaustavne trake, sve je na pola metra udaljenosti. Naletite na fleku od ulja biciklom, neka su vam kočnice malo slabije, neka se prikolica kamiona zanese... razumete o čemu pričam? Svakodnevno penjanje uzbrdo u suprotnom smeru da i ne pominjem, kao i dužinu putovanja koja je višestruko uvećana. Hoćete zaista da kažete da je to "bezbednija" i bolja alternativa Mostu slobode?
  • Posmatrač

    05.10.2016 15:58
    @Marija... najlepši san svake neuravnotežene osobe je da joj se neko obrati uz neslaganje sa njenim stavovima, pa da može da se zapodene rasprava/svađa sa uvredama - zato nemojte da glumite da ste ljuti.
    Što se tiče odrednice "psihopata"... nekako mi više izgleda da izvesni "poremećaj ponašanja" imaju oni koji iz čista mira i bez preke potrebe dovezu biciklove i ostave ih na zaustavnoj traci mosta, čime rizikuju i sopstvenu i tuđu bezbednost... nego oni koji to samo negativno komentarišu na Internetu (a ne na mostu).
    Poenta: iskreni protest se ne organizuje tako da bi se "zabavili" istomišljenici.
  • Marija

    05.10.2016 10:31
    @posmatraču
    Posmatrač, ne znam zašto pratiš akcije NSBI ako su ti smarajuće? Spomenuo si trotoare pune rupa koje ti bodu oči i ometaju koračanje, pa što ne pokreneš akciju, okupiš istomišljenike, mapiraš probleme, pošalješ ZIG-u, putarima...pa ako ostanu gluvi i slepi na ukazivanje problema organizuješ protest?
    Negativnost koja te je zaposlela i bezobrazluk kojem težiš u svakoj napisanoj reči je problem koji treba da rešiš, a bicikliste i sve druge koji se bore za nešto bolje za sebe i druge da ostaviš na miru. Vređanje aktivista i pripisivanje nekakvih sindroma je jadno i bedno, ali ono govori o tebi a ne o aktivistima.
    Kažeš da aktivisti nisu kompetentni da ukazuju na saobraćajne probleme, a po čemu si ti kompetentan da praviš naš psihološki profil i zbog čega mi radimo ono što radimo? A još smo ti pri tom i dosadni...samo psihopata i bolesnik prati ono što mu je dosadno i što ga smara
  • starija generacija

    05.10.2016 10:16
    podsetnik
    Most je planiran i projektovan razmišljanjem mnogo unapred (to su već neki rekli), danas se pokazalo da je postojanje mosta i njegove veličnine baš taman. Problem biciklističke i pešačke staze jeste velik, rešenje postiji (predloge su neki već dali). Sve više ljudi uviđa da je bicikl zgodno prevozno sredstvo, te se broj biciklista svake godine povećava. Takođe određen broj građana rado prelazi peške do Kameničkog parka ili u jednostavnu šetnju Ribnjakom. Neophodno je da se biciklistima omogući prelaz preko mosta Sloboda!
    A vi koji mislite da most ne vodi nigde, samo ću da vas podsetim i o postojanju Instituta Vojvodine u Sremskoj Kamenici i koliko je života spašeno brzim i efikasnim transportom do pomenute ustanove!
  • Posmatrač

    05.10.2016 09:45
    Za ove koji se ne slažu sa komentarom da je BicInic samo još jedna smarajuća NVO...
    Dakle, ništa posebno loše, osim da ste dosadni. Niste kompetentni da procenjujete saobraćajne potrebe grada, niste ni objektivni, niti staistički značajni, osim kao najneodgovorniji učesnici u saobraćaju, zbog opasnog nepoštovanje ZOBSa.
    Inače, cilj ovakvih manifestacija je okupljanje i druženje, nekakav politički performans i zadovoljenje egzibicionističkih poriva onih koji to vode... nešto kao kombinacija "drama queen" i "attention whore" sindroma.
  • кентаур

    04.10.2016 15:48
    ДРАГАН изгледа да зна...
    ---а ви остали КОМЕНТАТОРИ и НАВИЈАЧИ појма немате!
    Зашто је мост уцртан још 1968.год. у међународне географске карте
    дунавског слива ? А када је изграђен ? Не усуђујем вас због незнања ,
    нисте ви криви, само вам указујем. Размислите, ако хоћете
  • Marko Trifković

    04.10.2016 08:55
    NSBI
    Poštovana redakcijo, pre svega pohvala za zanimljiv članak. Pitanjem nepovezanosti prigradskih naselja i grada bavimo nekoliko godina na sve moguće načine, ali ne samo mi. Prekinuta veza preko mosta ne pogađa samo gradske, već i sportske bicikliste, cikloturiste i rekreativce. Nosilac ove konkretne akcije je BK "Fruškogorac" (ne NSBI iako su i naši članovi/ice podržali), a performans je održan u okviru manifestacije "Svetski dan bez automobila".

    Poštovani "Posmatrač", prilikom protesta skrenuli smo pažnju i na problem trotoara na Futoškoj/Futoškom putu, jer se radi o zajedničkom pitanju: sve je podređeno motornom saobraćaju. Ako se popravljaju samo bic. staze i uklanjaju ivičnjaci samo na bic. stazama, koristiće ih i pešaci ukoliko je trotoar neuslovan. To ne treba da se dešava. Dodatni povod protestu je bila i nezvanična informacija da će planovi biti izmenjeni tako da staze ostanu na istom mestu (uz platane), iste širine, trotoar sužen, a da će biti ubačene stotine parking mesta za automobile. NSBI je biciklistička organizacija (ne sportski klub) i osim što promovišemo korišćenje bicikla u gradu, skrećemo pažnju prvenstveno na prepreke u popularizaciji i korišćenju bicikla. Lično bih voleo da nemamo nikakav povod za oglašavanje, ali probleme ste i sami zapazili. Možemo da diskutujemo o problemima drugih, kakvi su, koliko obimni, kako ih rešiti, ali ne i o tome da budu konstantan izgovor da problemi biciklista ostanu nerešeni. Nadam se da me razumete. Svako dobro.
  • Komifo

    03.10.2016 22:55
    Posmatrač
    "Tako je protest koji se odnosio na uređenje biciklističkih staza na Futoškom putu bio potpuno je besmislen, jer je broj oštećenja mnogo manji nego broj oštećenja trotoara po kojem se kreće mnogo više pešaka, nego biciklista po stazi. Šetao, brojao i proverio."

    Uvek je tvrda konkurencija za najnapaćeniji komentar, ali mislim da je ovaj danas pobedio.
  • Tatin sin

    03.10.2016 17:01
    "Kome je tata kupio najlepsi bicikl ? " bio bi naziv za gornju sliku .
  • VladimirNS

    03.10.2016 16:46
    samo protiv komunista
    Raskol i svađa između komunista šta će napraviti i sagraditi za građane od njihovih novaca, koje rešenje izabrati. Napravili most od 6 traka i mana što nema biciklističku.
    Danas svađe, raskoli, tenderi, ugradnje, nestanu pare, a ništa se ne napravi.
  • Posmatrač

    03.10.2016 16:10
    Biciklistička inicijativa je parapolitička NVO koja izmišlja povod da se oglasi.
    Tako je protest koji se odnosio na uređenje biciklističkih staza na Futoškom putu bio potpuno je besmislen, jer je broj oštećenja mnogo manji nego broj oštećenja trotoara po kojem se kreće mnogo više pešaka, nego biciklista po stazi. Šetao, brojao i proverio.
    Da li je sledeća akcija ove BicInic NVO da se traži biciklistička staza i na nekoj pisti za F1 trke ili na pisti aerodroma?
  • маркеђани

    03.10.2016 15:43
    Мост је направљен од пара свих Новосађана па је више и ред да га користи 100% Новосађана, а међу њима и бициклисти. Има места за све нас! Још само да има политичке воље да коначно нешто ураде за своје грађане а не за своје партијске послушнике!
    Текст је одличан!!!
  • antibiciklista

    03.10.2016 15:00
    Evo ih opet . Sad vec ucestalo , svaki drugi treci dan. Predlazem da se uvede posebna rubrika "Biciklisti" u kojoj cemo svakodnevno moci da pratimo svaku novost vezanu za ove razmazene individue .
  • siri kontekst

    03.10.2016 14:32
    Bora
    Moj otac je radio na projektovanju mosta, koji je bio deo velikog kapitalnog projekta koji na veliku zalost nije tada uradjen. Most i petlja Miseluk su napravljeni da bi se povezali sa autoputem preko Kovilja sa jednim krakom i sa putem prema Sremu drugim krakom. Miseluk je trebao biti izgradjen, a pored zgrade televizije napravljena je i stanica toplane za povezivanje na gradsko grejanje tog buduceg naselja. Nista od toga nije uradjeno, televizija je bombardovana, toplana pokradena, a kraci petlje sluze motorasima da divljaju.
  • Mile

    03.10.2016 14:29
    Mozda ce ovi novi urbanisto sto su sredili grad napraviti stazu za bicikliste preko zezeljevog mosta.
  • G

    03.10.2016 13:54
    @Maxa - slažem se sa vama samo pod uslovom da se tim građanima i njihovim roditeljima prethodno vrati kompletan novac koji su plaćali u državni budžet od kojih su se finansirali državni fakulteti, kao i kompletan novac koji su uplatili u nekadašnje stambene fondove. Retroaktivno.
  • Bot

    03.10.2016 13:49
    Molim te
    Vrlo je... detinjasto da jedan novinar komentariše sopstveni tekst.

    I dosta jadno, Živane.
  • PERICA

    03.10.2016 12:53
    Kakav problem
    Ako je oako kako pise u tekstu a verovatno jeste trba razmisliti o ......... Krajnje trake " zaustavne " pretvoriti u biciklističke do i od tunela. Izgraditi prilazne puteve do parka i iz parka a moze i nesto sl . Razmisliti ,pokušati pa videti sta može da se uradi . A MOŽE AKO SE HOĆE SIGURNO. Ili sačekati neko novo bombardovanje.
  • SUMP

    03.10.2016 12:50
    Bio sam klinac u vreme izgradnje mosta Slobode. Vec se tada pricalo da taj most nikuda ne vodi i da je izgradjen kako bi tadasnjem gradonacelniku vikendica bila bliza. Nosioci tadasnje vlasti su pokupovali placeve u Sremskoj Kamenici po veoma povoljnim cenama, a nakon zavrsetka mosta prodavali po visestruko visim. Iza tunela ima jos oko kilometar puta koji se ukljucuje na put koji vodi do Rume, Sapca i dalje prema Bosni. Takode nije jasno zasto je most plus tih kilometar proglasen za put rezervisan za saobracaj motornih vozila kad je sa jedne strane grad, a sa druge strane regionalni put. Ako je vec zabranjeno saobracati biciklom i peske kroz tunel, neka se rekonstruise put pred tunelom koji izbija do Educons fakulteta. Taj put redovno propada cim se aktiviraju klizista.
  • Averel

    03.10.2016 12:45
    @petar
    Biciklista, pešaka i vozača ima svakakvih - dosta je bahatih. Takav smo (postali) narod.

    Za prelaz preko mosta su počeli kažnjavati bicikliste, upravo to je i povod protesta.

    Biciklistička preko prelaza: vozači koji skreću uslovno često ne gledaju, pa i kada se ide sporo, bude opasno. Ko tuda vozi bajs brzo, taj ne vozi dugo. :) Stavljaju trafike, reklame na raskrsnice, koje dodatno otežavaju preglednost i čine sve to opasnijim. Ali fakat je da dosta vozača uopšte ni ne pogleda.

    Dajem znak rukom kad menjam traku, ili položaj u istoj. Koristim svetla kad god je smanjena vidljivost - zbog sebe na prvom mestu.

    Vozim često preko metar od desne bankine, u situacijama kada ima rupa, ili parkiranih kola, ili je s desne strane parking pa kad neko krene nesmotreno isparkiravati u rikverc.... Sve su to situacije kada nije bezbedno u istoj traci preticati bicikl, jer može lako da zakovrne na levo, pod točkove kola, pa da nosiš čoveka na duši. Tako da ni ne ostavim onda kolima tu mogućnost - tada vozim sredinom trake. Kada nema tih "faktora", sklonim se, često i usporim i mahnem ljudima da prođu, da ih ne zadržavam.
  • SANJA

    03.10.2016 12:43
    nezavrsen projekat
    Novinar je napisao odlican tekst i mogao bi na ovu temu da napise nastavak, jer Most slobode je bio deo velikog projekta koji nazalost nije zavrsen, nije se stiglo, uslo se u rasplamsavanje ratnih vremena. Ovaj most je trebao da bude veza Novog Sada sa autoputem prema Banatu, tako sto je trebao biti napravljen i most prema Kovilju. Tu bi bila i kopca Srema sa Banatom. Zbog toga imamo petlju Miseluk, postoji onaj slepi krak na kojem se skupljaju motorasi i kola, koji je trebao da bude krak prema tom mostu ka Kovilju. Na neki nacin, to je slicno danasnjoj prici o obilaznici oko Petrovaradina i koridoru ka Rumi, na koji cemo verovatno cekati jos milion godina.
  • Maxa

    03.10.2016 12:36
    Nije projekat mosta prikrivanje magalomanije, nego su u tim vremenima "zlog Socijalizma" na polozajima bili strucni ljudi koji su znali sta rade i planirali 40 godina u napred.
    I dan danas koristite tu istu infrastrutkuru iz doba Socijalizma zahvalujuci "megalomanskim" proracunima tih ljudi.
    Svedoci smo danasnjih urbanista kako unistavaju Novi Sad, prave kaveze za kanarince u centru grada, ruse se stare zgrade i fasade, grade stakleni monstrumi a parkova sve manje.
    Nisu u stanju cak ni da da obican tunel naprave na Koridoru 11 - jer svedoci smo i tog fijaska.


    Pre nego sto krenete da pljujete "ona vremena -upamtite ovo"
    Ono sto je Tito izgradio, ovi danas nisu u stanju ni da okrece.
    Vratite stanove koje ste podobijali dzabe u ono vreme i retro-aktivno platite fakultete koje ste BESPLATNO zavrsaval.
  • Nikica

    03.10.2016 12:35
    ziveo most
    Sremska strana je zakinuta za sve. Mi koji zivimo tamo, jako dobro znamo koliko nam fali da naprave i Zezeljev most. Cim se zatvori Most slobode, imamo kolaps. Zato, ziveo nam Most i neka naprave jos jedan za bicikliste, slobodno!
  • G

    03.10.2016 12:14
    @Đura - mislite potpuno isto kao što građani Vojvodine van Novog Sada koji nemaju ni kanalizaciju moraju da mole za svoje novce od Novog Sada koji pokrajinski budžet troši za studije mostova i trgova u Novom Sadu?
  • YU

    03.10.2016 11:41
    ... rizik da se neko SKRLJA...
    Živan Lazić je "skrljao" srpski jezik. Ne mogu da verujem kakav rečnik novinar upotrebljava.
  • Реалан

    03.10.2016 11:26
    @vlada

    Остајем при ставу да је добро што има по две траке за вожњу. Е сад што су приступне саобраћајнице са сремске стране урађене тако како јесу, то је већ питање, ни мени нису јасне те силне петље. Рецимо тај тунел уопште није бушен већ је земља раскопана, направљен тунел па затрпан. Да ли је морао да буде тунел? Скупљи и за правити и одржавати,
  • Zoran021

    03.10.2016 11:25
    mostovi
    Nije mi jasno zašto se grade blizanci prošlih mostova i zašto nema nijedan osim Varadinskog da je potpuno drugačiji.Mada bi bilo poželjno da se izgrade još dva manja mosta ?
  • Đura

    03.10.2016 11:24
    Most nije predimenzioniran.Tman za današnje uslove saobraćaja.To samo govori koliko su urbanisti u tom periodu razmišljali unapred.Kako su to lepa vremena bila.Skupština Vojvodine je raspravljala gde će uložiti svoje novce odnosno novce svojih gradjana.Sada skupština Vojvodine može samo da rasravlja ali novce svojih gradjana treba da moli od Beograda.
  • MES

    03.10.2016 11:16
    Izvanredna tema i odlična analiza. Problem je baš u tome da je Most slobode podignut ne samo pre nego što je gradu bio potreban, nego je i predimenzioniran. Primeren je tranzitnom saobraćaju, a nalazi se na lokaciji koja je za lokalni most.
  • Sedam

    03.10.2016 11:01
    Ne razumem druga Živana... Da je svet bez politike, šta bi od ovoga bilo:

    a) u evropi bi se moglo voziti biciklom kroz tunel, pa bi moglo i preko mosta
    b) brda ne bi bilo, tunela ne bi bilo, vozilo bi se biciklom preko mosta
    c) ne bi bilo "predimenzioniranog mosta" pa biciklistima ne bi ni padalo na pamet da preko idu biciklom, nego samo čamcem

    besmislen članak. Hoće nešto da kaže a ne zna kako bi.
  • Složni Srbi odvajkad

    03.10.2016 11:01
    Raskol. Najbolje da sada nemamo raskol. Jeste, Savez komunista kriv za sve, a ne bilmezi koji su ulazili u njega radi lične koristi.
    Ovo sa biciklistima jeste problem. Koji se mora rešiti.
  • Dragan

    03.10.2016 11:00
    Bravo za novinara
    Konačno da neko napiše tekst koji zahteva više pažnje, istraživanja i znanja od polučasovnog novinarskog ispijanja kafe na kome saznaju i objave sve tajne ovog sveta.

    Novinarstvo u tragovima ipak postoji.


  • Pera

    03.10.2016 10:58
    POMODARSTVO
    Pitajte roditelje što se u ono vreme nisu koristili biciklovi!?Sirotinjski prevoz,Automobile nam dajte!?Nismo mi Kinezi(jedini gracki prevoz u ono vreme,sada i oni poludeli...)a mi tek sada svatili da možemo stići na odredište biciklom, kao neki sa zapada!?
  • Petar

    03.10.2016 10:54
    Sto je vec neko rekao.. Most mozda jeste nekad bio predimenzionisan, ali vise nije. Zivim u Kamenici i 2-3 puta dnevno ga prelazim. Most je adekvatan potrebama i broju ljudi koji zivi na sremskoj strani.

    A sto se biciklista tice... Sjajan protest..prolazio sam kolima dok ste naredjali bicikle po zaustavnoj.. i jos setkali naokolo. Da je zbog vas neko stradao bilo bi bas odlicno, sigurno bi bilo na svim vestima. A sto i protestuju..biciklisti redovno voze preko mosta i kroz tunel, iako je zabranjeno a nesto ne vidim nikad policiju da ih zaustavlja (kao sto policiju vidim i zabole za divljanje na Miseluku svako vece, kroz prozor ih cujem posle 23h, kao da sam na Monci).

    I za kraj, poruka za bicikliste. Odlucite sta ste u saobracaju i shodno tome se ponasajte: biciklisti, pesaci, automobili ili kamioni. Vozite gde i kako vam odgovara... vozite ulicom, pa kad naidjete na crveno secete punom brzinom na pesacki... Ako se biciklisticka nastavlja na pesacki vozite sumanuto na zeleno, ne mislite na vozace koji imaju uslovno zeleno. Ne moze vas svako primetiti na 20 metara kako se zalecete. Pola vas telefonira jednom rukom dok vozi. Vidjao sam i sa slusalicama kako slusaju muziku. Kada voze ulicom, voze 2 m od bankine. Skrecete gde stignete bez ikakvog davanja znaka rukom. Gde su vam kacige? Sto ne nosite zute prsluke da ste bolje vidljivi? Koliko biciklista po gradu imaju macije oci, da ne spominjem treptece svetlo? Gomila toga nije obavezna oprema, ali pomaze vama i nama.
  • Averel

    03.10.2016 10:47
    "Od nigde ka nikuda"?
    Već 30 i kusur godina mene i prijatelje most vodi od Novog Sada (koji nije nigde), do Fruške Gore, koja je izmišljena za pešačenje, vožnju bajsa ili roštiljanje - šta već ko voli. Najkraći, najbrži put.

    Napravljen od novaca novosađana, za novosađane. Samo za to da služi, pa vredi, po meni.

    Pride još što se tuda najbrže stiže do Rume, Srema uopšte.

    Ko misli da je nepotreban, taj je zaboravio kako je "lepo" bilo dok je bio srušen - gužve, skele i čuda.
  • legend

    03.10.2016 10:43
    predlazem da se u zaustavnoj traci obelexi bicilisticka staza s obe strane naravno. kod silaska u kamenicki park da se ograda presece na nekih 10 cm kako bi se bajs mogao proterati.
    brzinu na mostu smanjiti sa 80 na 60, skloniti znak da je put za saobracaj motornih vozila.
    u kamenickom parku konacno napraviti stazu kojom bi bicikl mogao da se krece. takodje stazu koja je vise namenjena pesacima kod ulaska u tunel, koja vodi do Fabusa takodje konacno srediti.
    zaduziti zelenilo da kosi travu u kamenickom parku (a ne kao svake godine da biciklista iz kamenice kosi kako bi se uopste moglo proci od ogromne trave)
    Time bi se potreba za prolazak kroz tunel biciklom i peske smanjila na minimum. inace je mnogo opasno, neobelezeno, bez svetla itd.
    to je vrlo mala promena a verujem da bi se lako i elegantno resila i poboljsala kvalitet zivota u nasem lepom gradu
  • Zaguljeni Sremac

    03.10.2016 10:37
    Tada nisam ni bio rođen čak tu politiku, partiju i ideologiju zbog nekih svojih ličnih i porodičnih stvari možda i mrzim ali... Ajte vi današnji koji god da ste napravite još ovakvih "pogrešnih" građevina u gradu da vam pokoljenja budu zahvalna, jer svi koji prelaze svakodnevno preko ovoga mosta jesu zahvalni onima koji su ga napravili...
  • Averel

    03.10.2016 10:30
    Most je dobro što je velik - da ne bude usko grlo. Ne treba nam sat vremena čekanja na mostu, kao Beograđani što imaju sa "Gazelom".

    Silazak s mosta biciklom postoji - silazi se u park, napravljena je serpentina. Koristim je decenijama, kako za silazak, tako i za penjanje na most.

    Jedino još da se aminuje da zaustavna traka može da se koristi za bajs i kraj priče. :)
  • Radeta

    03.10.2016 10:24
    Posaljite racun za novi most NATO neka plate sve poruseno. Kako da to niko nemoze da predstavi u vladi Srbije? Koje je opravdanje NATA da ruse? da bi opet davali kredite i da njihove njemacke i usa firme rade.
  • Zaposlen

    03.10.2016 10:20
    Dokon pop i jariće krsti..
  • ponja

    03.10.2016 09:57
    tako je sudjeno
    Predlazem da se naprave sa svake strane ispod mosta viseci mostici sa staklenim dnom koji bi bili funkcionalni samo za pesake jer se nemoze pokisnuti i bice ladovina a ujedino turisticka atrakcija. Dok gore ostaje kako jeste samo za bicikliste i da im se izasfvaltiraju stazice levo i desno pre tunela na Dacin restoran i u Kamenicki park, pa ko ima nesto novaca Levo ko nema Desno u prirodu.
  • Mel se zna

    03.10.2016 09:56
    Retro
    U svetu grade mostove Samo za pesake i bicikliste a kod nas obrnuto
  • Laza

    03.10.2016 09:43
    Obratite se "čuvenom i voljenom" Jovi Dejanoviću, uništitelju Novog Sada.
  • ntn

    03.10.2016 09:38
    Nelogično i površno
    Tražiti "opravdanje" u ondašnjoj politici je čista besmislica. Po ondašnjem a i sadašnjem stručnom mišljenju, leva obala je problematično klizište i izvorište, te spuštanje na to tlo nikako se ne može opravdati. Već u to vreme je planirana izgradnja Mišeluka i prelazak na drugu stranu Dunava u širenju grada. I sadašnji aktuelni planovi doneti 2009.g to predviđaju. Prilikom obnove mosta posle bombardovanja propuštena je šansa izgradnje biciklističke staze i spuštanja u Kamenički park i obalu. Da budemo iskreni, ni naš "autoput" na pojedinim deonicama nema zaustavnu traku, i tu se može naći rešenje za bicikliste i pešake.
  • Kokra

    03.10.2016 09:38
    Most
    Slazem se sa b.inicijativom..podrzavam..cesto prelazim bajsom na sremsku stranu..ali i takodje apelujem na bicikliste da stavljaju slusslice u usi dok voze ..predstavljaju veliku opasnost za saobracaj..i jos veci problem..Voznja dece na zadnjem delu bajsa..izuzetno opasno..vecins tih roditelja ne vozi ojacan bajs....i previse je kremasa za bajsom..bajs je za Voznja svakodnevnu..a ne za pokazivanje vikendom..
  • Perica

    03.10.2016 09:36
    PIJACA
    Kupovina bicikla iz auta...prva na svetu...kupite bicikli i nema dosade!?
  • /

    03.10.2016 09:31
    /
    jos uvek se skelom prelazi kod futoga... i sa biciklom
    toliko o nepogresivim komunistima i onome sta su uradilu gradu. o demografiji da se ne prica
  • ns ja

    03.10.2016 09:31
    Most je odličan i neophodan, ne bih rekao da je predimenzionisan! hvala Bogu pa je neko još tada osetio kako treba most da izgleda, a da ne bude neka jada lokalna. Šteta što se prilikom obnove nije povelo računa o nekakvom skretanju i spuštanju na Kamenički park, pre svega mislim na pešačko biciklističku opciju..
  • Objekzivno

    03.10.2016 09:26
    Most 25. Maj pusten je 1974 za saobraćaj.
  • Jelena

    03.10.2016 09:24
    U vremenu kada je i novinarsvo (kao i sve ostalo) u blatu, pravo je osveženje pročitati kvalitetan tekst. Pohvale autoru.
  • Pera

    03.10.2016 09:22
    Odlican tekst. Retko koji tekst procitam sa paznjom i saznam nesto novo.
  • vlada

    03.10.2016 09:19
    nerealan
    @Realan da, sluzi svrsi ali bi sasvim dovoljno sluzio svrsi i da kao duga ima dve trake umesto 6 kao da je deo autoputa. Pogledaj samo gomilu petlji na miseluku koje takodje ne vode nikuda, ukljucujuci tunele.
  • gn

    03.10.2016 08:57
    odličan tekst, još jednom bravo za gospodina Živana.
  • Japaja

    03.10.2016 08:51
    Most kojim je uništen štrand, najlepša plaža na Dunvu, da bi sremski političari brže stizali do vikendica. A posle su morali da se namire i oni koji su vikendice imali oko Slankamena.
  • Brus Vilis

    03.10.2016 08:47
    Živane, još jedan odličan tekst... i priča iz koje se štošta može naučiti.
  • Pešak

    03.10.2016 08:46
    Niko me neće ubediti da se sa strane mosta ne može dodati još jedna staza za pešake.
    Kao ono, ne može da nosi, a testiran sa 40 kamiona punih kamenja.
    Ali, te novce treba maknuti, a ne uložiti. Političarska tuga pregolema.
  • Реалан

    03.10.2016 08:41
    Слажем се да је проблем што мост нема стазе за бициклисте, али уопште не мислим да је предимензиониран или непотребан. Погледајте само какве су гужве у граду кад се он затвори. Можда јесте био предимензиониран 80-тих али данас служи намени
  • futog

    03.10.2016 08:33
    hh
    A kamioni prolaze Fruskom gorom

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna